Skąd wzięła się Portugalia? Ta podróż była szybką i prawie spontaniczną decyzją )spowodowaną w głównej mierze pojawieniem się tanich biletów lotniczych z Polski :)). Wynajęliśmy samochód i przejechaliśmy 2200 km po całej Portugalii.

Podróż do Portugalii siedziała nam z tyłu głowy jeszcze dłuższy czas po obejrzeniu filmu, gdzie bohaterowie podróżowali po winnicach w Kalifornii – „Bezdroża„. A przecież w Europie mamy swoje winnice, na przykład właśnie w Portugalii.

Jak dostaliśmy się do Portugalii?

Jeszcze w lipcu nie mieliśmy żadnych planów na wakacje. Dalekie podróże raczej musiały zostać przesunięte na dalszy termin, więc trzeba było poszukać bliższej destynacji, a najlepiej w Europie, tam gdzie jeszcze nie byliśmy. Mieliśmy sporo przemyśleń, jednak nic konkretnego. Pewnego dnia postanowiliśmy poszperać w sieci i poszukać inspiracji aż nagle pojawiły się niedrogie bilety lotnicze do Porto z wylotem z Wrocławia. Jak na loty w sierpniu były naprawdę korzystne cenowo – 350 zł w dwie strony za osobę. Nie zastanawialiśmy się nawet chwili, od razu została podjęta decyzja – kupujemy i lecimy do Portugalii. Reszta się sama rozplanuje.

Kiedy tylko zaczęłam planować nasza podróż krok po kroku zaczęłam się obawiać, że dwa tygodnie to za mało czasu, aby zobaczyć wszystko to, co najlepsze.

Pierwszy etap – winnice

portugalia mapa podróży

Wylądowaliśmy w Porto, ale zwiedzanie tego miasta zostawiliśmy sobie na deser – na koniec naszej podróży, zatem od razu kierujemy się dalej.

Portugalia: Guimarães i Braga

Nasza pierwsza destynacja do miejscowość Guimarães. Przypominała nam do złudzenia nasze Polskie Gniezno, czyli kolebkę kraju. Tutaj mieszkało wielu pierwszych władców kraju. Piękne stare zamki, pałace, muzea.

Braga to już większe miasto – miasto, gdzie warto wybrać się na zakupy i szybki spacer w centrum. Na każdym kroku można spotkać stare budowle, kościoły.

Co warto zobaczyć w Bradze i Guimarães oraz okolicach:

Santuário do Bom Jesus do Monte

Bom Jesus do Monte (Dobry Jezus z Góry) to jedno z największych i najpopularniejszych sanktuariów w Portugalii (po Fatimie). Znajduje się ono około 5 km od centrum Bragi w niewielkiej wiosce Tenões. Na górę można wybrać się pieszo od strony parku lub miasta, a także wjechać kolejką.

Bom Jesus do Monte

Zamek w Guimarães

Warto przypomnieć, że Guimaraes było pierwszą stolicą Portugalii i kolebką tego kraju. Znajduje się tutaj piękny zamek z X wieku. Zachowany w dobrym stanie, aczkolwiek łatwo zauważyć, że mury nie są już młode. W budynku znajduje się też niewielkie muzeum, gdzie można poznać historię tego pięknego miasta i kraju.

Portugalia Guimarães

Pałac w Guimarães

Pałac powstawał w latach 1401-1442. W XX wieku przeszedł gruntowną renowację. W tej chwili spełnia rolę muzeum.

Pałac Guimaraes

Warto wybrać się na spacer po centrum miasta. Miasteczko prześliczne, bardzo klimatyczne centrum, ładne uliczki, restauracje i muzykę Fado słychać na każdym kroku.

Portugalia Guimarães

Guimarães Portugalia

Braga

W Bradze spacerowaliśmy po starym mieście. Co kawałek można spotkać stare budynki, ciekawą architekturę i kościoły. Miejscowość jest niestety tłoczna i trudno poczuć ten sam klimat co w Guimarães.

Winnice i droga numer N222

Na winnice nastawialiśmy się bardzo mocno po przeczytaniu ciekawego artykułu w National Geographics: klik. Przeczytaliśmy tutaj również o jednej z najpiękniejszych tras widokowych w na świecie. Podpaleni tym faktem, bo uwielbiamy piękne widoki i dziką naturę, wyruszyliśmy w trasę drogą N222. Jechaliśmy i szukaliśmy tych najpiękniejszych tras.

– to gdzie się zaczynają te widoki? – słyszę pytanie
– yyyy… no już tutaj, od około 10 km – odpowiadam

Niestety opisana piękna trasa wcale nie okazała się tak zachwycająca jak obiecano. Ot, rzeka i jakieś wzgórza, niekoniecznie zapierające dech w piersiach. Nie wiem czy jest to spowodowane tym, że nie potrafimy już się zachwycać takimi krajobrazami czy też po widokach na Islandii i w Szkocji oczekujemy czegoś więcej. Dla nas to nic nadzwyczajnego, ładnie, ale nie była to najpiękniejsza trasa na świecie, i nie podpisujemy się pod artykułem z National Geographic.

Portugalia N222

Portugalia: Winnice wina Porto

Dotarliśmy w końcu do winnicy Fonseca. Warto było, miejsce przepiękne, daleko od zgiełku miast, tras, cisza i spokój. Obok płynie rzeka. Można tam zwiedzać muzeum, degustować wino oraz kupić je na miejscu. Tego nie da się opisać, to trzeba zobaczyć, zatem patrzcie:

Portugalia winnice

winnice Portugalia

Winnice Portugalia

Poniżej mapka do Google Maps, gdzie możecie podejrzeć pierwszy etap naszej podróży.

Portugalia – jedziemy na południe

Dalej wybraliśmy się na południe – naszym celem był odpoczynek w Algarve. Po drodze jednak mieliśmy bardzo szerokie plany, a co za tym idzie bardzo intensywną podróż.

Portugalia mapa

Aveiro – Portugalska Wenecja

Miejscowość, w której łatwo się zapomnieć. Wszyscy twierdzą, że najlepiej podziwiać je prosto z wody (nie mieliśmy okazji się o tym przekonać przez napięty grafik), korzystając z tutejszych łodzi rybackich zwanych moliceiros. Zdobione są kolorowymi i często bardzo kontrowersyjnymi obrazkami. W przeszłości służyły do zbierania wodorostów, a dziś wożą turystów.

Portugalia Aveiro

Dawna stolica – Coimbra

Coimbra trzecie co do wielkości miasto w Portugalii, dawna stolica. Coimbra podzielona jest na Dolne i Górne Miasto. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to przepięknie położony na wzgórzu Uniwersytet. Do Uniwersytetu na szczycie wzgórza wiedzie labirynt stromych uliczek i kamiennych schodków. Po drodze mijać można wiele starych kościołów, biblioteki i muzea. Na każdym kroku posłuchać można Fado – portugalskiej, cudownej muzyki.

Poza tym warto wybrać się do Ogrodu Botanicznego – czyli na spacer oo aż 13 hektarach spokoju i natury. Znajdują się tam niesamowite okazy drzew, krzewów, pięknych kamiennych budowli i fontann.

Portugalia Coimbra

Figueira da Foz

Wiele dobrego czytałam o tej miejscowości przed wyjazdem do Portugalii. Postanowione – tutaj miał być jeden z naszych noclegów. Jest tutaj gigantyczna plaża jak w Brazylii. Wieczorem wybraliśmy się z głównej ulicy w stronę morza, plażą. Spacer trwał około 10 minut. Zastanawialiśmy się czy starczy nam sił, aby wrócić, czy powinniśmy jednak wezwać taksówkę na plażę.

Samo miasteczko jednak, szczególnie okolice plaży, nie zachęca do spędzania wieczorów przy owocach morza i winie, ponieważ o godzinie 22:00 nikt nie chciał już nas obsłużyć. Pozostał spory niesmak.

Fatima

Nie mogliśmy pominąć tego miejsca. Kolejny przystanek na naszej trasie był właśnie w Fatimie. Miejsce wielu pielgrzymek. Jeżeli ktoś chciałby przypomnieć sobie trzy tajemnice Fatimskie (z czego prawdopodobnie bohaterem jednej z nich był Jan Paweł II – zapraszam tutaj)

Fatima Portugalia

Lizbona – Pokochasz lub Znienawidzisz

No i niestety – to cudowne miasto nie zachwyciło nas wcale. Miasto w którym po ulicach w centrum miasta mieszkańcy wyprowadzają z mieszkania świnie. Co kawałek ktoś zaczepia chcą sprzedać narkotyki. Miasto w którym największą atrakcją jest tramwaj. Ładnie jest tylko przy najważniejszych miejscach i na dużych, zatłoczonych placach. Wchodząc w boczne uliczki potykamy się o brud, śmieci i budynku zamalowane brzydkim graffiti.

Na pewno nieczęsto spotyka się takie opinie jak ta – Lizbona nas nie zachwyciła, wręcz zmęczyła.

Lizbona Portugalia

Algarve – Piękne plaże w Portugalii

Piaszczyste plaże i urokliwe skały sprawiają, że Portugalia to jedno z najlepszych miejsc na odpoczynek. Spotkać tam można ludzi najróżniejszych nacji – po Hiszpanię, aż do Rosji.

Algarve Portugalia

Sagres – najbardziej wysunięta na południowy-zachód cześć Europejskiego lądu

Warto, warto i jeszcze raz warto. Miejsce, które warto zobaczyć. Zupełnie inne niż wszystkie. Wysokie fale (dla surferów) i klify sprawiają, że jest to jedno z najbardziej fotogenicznych (moim zdaniem) miejsc w Portugalii.

Sagres Portugalia

Poniżej mapka do Google Maps, gdzie możecie podejrzeć drugi etap naszej podróży, czyli przejazd na południe Portugalii.

Wracamy na północ

Portugalia mapa podróży

pierwszy przystanek – Sines

Mała portowa miejscowość, która skrywa wiele ciekawych tajemnic. Jak na małe miasteczka w Portugalii przystało centrum jest śliczne, klimatyczne. Wszystkie budynki w starym mieście są białe z niebieskimi zdobieniami. Wygląda to bajkowo. W Sines znajduje się także plaża. Darmową windą od strony plaży możemy wjechać na wzgórze, gdzie labiryntem wąskich uliczek można wybrać się na spacer po zamku oraz zwiedzić stary kościół.

Sines Portugalia

Peniche i wyspy Berlengas

Z miejscowości Peniche można wybrać się na piękne, niesamowite wyspy, między innymi Berlengas. Próbowaliśmy dwukrotnie kupić bilet na łódź – niestety nie udało się 🙂 polecam rezerwować bilety dużo wcześniej, szczególnie wtedy, kiedy planujecie wyprawę w weekend.

Portugalia i nasz ostatni cel podróży – Porto

W przeciwieństwie do Lizbony – Porto okazało się przepięknym miastem, które zachwyca na każdym kroku. Mimo tłumów jest przepięknie, można odpocząć i podziwiać każdy kąt. Trudno jest je zwiedzać, najlepiej po prostu wybrać się na długi spacer i podziwiać. Nie ma tutaj konkretnych atrakcji, bo na każdym kroku można zobaczyć piękno tego miasta.

Nie ma co przedłużać, sami zobaczcie:

Portugalia Porto

Porto Portugalia

Poniżej mapka do Google Maps, gdzie możecie podejrzeć trzeci i ostatni etap naszej podróży, czyli powrót do Porto.

Koszty – orientacyjne ceny w Portugalii:

• nocleg – zwykle to koszt od 30 EUR w mnij popularnych miejscach (na trasie) lub od 50 EUR w popularnych miastach
  • obiad – jedna osoba w restauracji zje obiad w cenie około 20 EUR (danie + napój)
  • paliwo – jest w cenie około 6-7 PLN /litr
  • wypożyczenie samochodu Fiat 500 na 12 dni – ok. 1800 PLN

Spędziliśmy w Portugalii dwa bardzo intensywne tygodnie. Przejechaliśmy 2200 km. Mam nadzieję, że chociaż troszkę udało mi się zainspirować Was do odwiedzenia tego kraju. 🙂

Jeżeli interesuje Cię Portugalia i chcesz poczytać więcej, poznać więcej szczegółów, zapraszam do posta o ciekawostkach: Portugalia – kilka ciekawostek – polecam!